Zilvereiland - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Karel Berg - WaarBenJij.nu Zilvereiland - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Zilvereiland

Blijf op de hoogte en volg Karel

04 Juni 2016 | Ecuador, Montañita

Laat ik met excuses beginnen, sorry D, ik ben te laat om je te feliciteren met je verjaardag. Bij deze alsnog. Gisteren helaas te weinig tijd gehad om een computer te vinden. Ik hoop dat je een mooie dag had...

Ik ben inmiddels met een korte en snelle rit van ongeveer drie kwartier in Montanita aangekomen. Dat ging heel erg voorspoedig. Ik dacht dat ik eerst met een tuk tuk taxi (inderdaad net als in India) naar het busstation van Puerto Lopez moest gaan, maar ik kon ook in het centrum bij de kerk opstappen en inderdaad nam daar de eerste de beste bus me gelijk mee. Natuurlijk was het wisselgeld weer een probleem toen ik met 20 dollar betaalde voor een rit van 2 dollar 50. Maar uiteindelijk kreeg ik toch mijn wisselgeld terug.

Montanita is zo waar nog mooier dan Puerto Lopez. Het is kleiner, maar nog toeristischer en allemaal net even wat beter verzorgd. In Puerto Lopez waren ze dus heel erg bezig om alles op te knappen, hier hebben ze dat eigenlijk al gedaan. Heel veel barretjes en restaurants, winkeltjes en hostels (de eerste gelijk genomen, beetje shaggy maar wel OK). Wel weinig internetcafés. Ik moest het hele dorp door om deze, de tweede die ik zag (de eerste was gesloten) te vinden. Maar goed, dit is een perfecte plek. Prima dus.

Ik heb net al even met mijn voeten in de zee gestaan. Heerlijk. De zee is hier nog mooier en helderder dan die van Puerto Lopez. Het strand is mooi wit. Weer helemaal het relaxte vakantiegevoel dus.

Donderdag besloten om naar Nationaal Park Machalilla te lopen. Het eerste stukje toch met de tuk tuk. Van het busstation begon toen mijn wandeling. Een plattegrondje toonde mij een tocht van ongeveer 2 uur naar het park, naar het dorpje Agua Blanca. Maar dit bleek bijna 3 uur te zijn. Het was wel een lekkere wandeling, maar in deze hitte toch een tikkeltje ver. Om het park in te gaan moest ik ook nog 5 dollar betalen, maar mijn uiteindelijke doel, het dorpje, was dit totaal niet waard. Gewoon een klein dorpje. Met een kerkje, een toeristisch winkeltje en een plek om iets te eten (wel super lekker, natuurlijk geen wisselgeld, het zoontje kwam toch nog terug na 10 minuten met muntjes...). Er was nog een mogelijkheid om verder rond te kijken, maar daar had ik inmiddels geen zin meer in en dus aanvaardde ik de terugtocht. Maar nu had ik geluk, want binnen een half uur was ik weer op het busstation. Een motorrijder nam me achterop mee en de eerst grote bus naar Puerto Lopez stopte voor me en nam me mee. Een uur na Agua Blanca lag ik dus al heerlijk in de zee. Helemaal top, met leuk gezelschap van een lieve hond die met me mee zwom. Grappig. Hierna nog wat in de hangmat gelezen... en verder niet veel, wat gegeten.

En toen gisteren, mijn tour naar Isla de la Plata (Zilvereiland). Dit was helemaal geweldig. Om 9.40 uur vertrokken we, een groep van toch nog 15 toeristen, met een klein bootje naar het eiland, ongeveer een uur varen. Alsof we naar Jurassic Park gingen, alleen vonden we hier geen dino´s maar vogels. Wel hele mooie. Heel veel blue footed boobies (heel dichtbij) en frigata birds (met hun mooie rode bult onder de snavel) in een enorme grote kolonie. Geweldig om te zien. Een gids legde alles rustig uit in het Engels. Bij aankomst bij het eiland werden we begroet door grote zeeschildpadden van bijna een meter groot. Waanzinnig. We zagen toen al honderden vogels boven het kleine eiland (van ongeveer 3 kilometer groot) vliegen. De wandeling op het eiland over droge paden was voor een Deense jongen en zijn Ecuadoraanse vriend bijna niet te doen op hun blote voeten (niet zo slim natuurlijk). Dus leende ik ze mijn sandalen, die ik extra bij me had. Beide een sandaal was ook voor hen de wandeling van 2 uur voor 50 % ietsje comfortabeler. De catering op de boot was perfect, cake, banaan, broodjes, meloen, ananas en cola. En een paar korte gesprekjes met een Engels meisje, twee Duitsers en een ander koppel waren heel gezellig.

Aan het eind hebben we ook nog een uur kunnen snorkelen in een baai van het eiland. Dit was helemaal fantastisch. Zo mooi. Ik moest even de techniek onder controle krijgen, maar daarna was de blik naar beneden over het prachtige koraal adembenemend. Heel veel vissen in alle kleuren en groottes en ongelooflijke stenen in een blauwe zee. Een absoluut hoogtepunt. Jammer dat ik mijn bril niet op kon houden, omdat er daardoor water in mijn duikbril zou lopen. Maar gek genoeg zag ik alles toch nog redelijk scherp, en ook sterk vergroot. De vissen kwamen heel dicht bij de boot, omdat ze daar wat te eten kregen. Waarna we weer terug voeren en ik nog een avondwandeling langs de kustlijn heb gemaakt. Een pizza gegeten en besloten om dus vanochtend vroeg naar hier te komen.

Morgenvroeg wil ik proberen om via Guayaquil (waar ik niet wil blijven) rechtstreeks naar Riobamba te gaan (een totale tocht van meer dan 10 uur, denk ik). Dan ga ik dinsdag nog een keer op bezoek in Yana Cocha. Het lijkt me super om iedereen daar nog een keer te zien, om op woensdag naar Quito te gaan, waar ik donderdag nog naar een vulkaan wil gaan kijken. Jullie gaan het lezen. Een mooi plan dus in het vooruitzicht.

Nu van de enige dag hier genieten. Dat zal wel lukken. Ik denk dat ik zo eerst nog maar eens een keer in de hoge golven van dit surfoord ga zwemmen. Eens kijken hoe dat voelt...

PS. Toeval bestaat niet, maar wel opvallend dat ik in Banos hotelkamer 306 had, in Cuenca kamer 307, in Guayaquil (mijn tweede hotel) 308 en hier... kamer 6, inderdaad toeval bestaat niet.

  • 08 Juni 2016 - 12:51

    Dé :

    Ha K,

    Dankjewel en je was niet te laat, hoor, ik was zelf nog op vakantie op de Scilly Islands (links van Engeland, 3 uur varen), maar nu weer terug en lees met pleizier al je verslagen.
    Bijzondere scherpstellende duikbril had je dan ;-)
    Geniet er nog even van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Montañita

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 49321

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: