Middag vrij - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Karel Berg - WaarBenJij.nu Middag vrij - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Middag vrij

Blijf op de hoogte en volg Karel

07 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Ik heb de middag vrij, en heb net een uur bij de kleintjes in Georgie gezeten om portretjes van ze te maken. Jullie begrijpen dat dat niet gemakkelijk was omdat ze natuurlijk alle kanten opstuiteren en vooral aan mij gingen hangen, en dat is dan natuurlijk voor mijn camera weer net iets te dichtbij. Maar ik heb toch wel een paar mooie kunnen maken. Helaas ben ik met het inpakken, nu al weer drie weken geleden, zo raar, vergeten mijn snoertje om de foto's op de tablet te zetten vergeten. Jullie zullen dus nog even geduld moeten hebben voor foto's. Wel kan ik ook met mijn tablet foto's maken, en ze dan hier plaatsen. Wordt vervolgd dus.

Aankomend weekend is er weer een tour. Deze keer staat het Krugerpark op het programma. Dat is natuurlijk ook een must weer als je naar Zuid-Afrika afreist. Hier loopt de big five rond, dus als we geluk hebben gaan we die zien. De vorige groep had inderdaad geluk. Het is niet goedkoop, 300 euro, maar dat heb ik er zeker voor over. Het is een tour van twee dagen, dus met een overnachting. We hebben weer een leuk groepje. Ik ben heel benieuwd.

Het leven gaat hier heel langzaam en rustig verder. Vandaag was er heel veel fruit en paprika binnen gekomen dus dat moest allemaal gewassen worden. Veel werk, maar we hebben het op tijd af gekregen. Grappig situatie, de anderen hadden de mango's van de vrachtwagen af laten vallen op de grond. Een val van een meter, en dus kun je begrijpen dat dan de helft kapot valt. Jess en Ben waren er ook bij. Maar vorige week had Bob ons juist net uitgelegd dat we het zo dus niet mogen doen. Dus toen ik aan Jess uitlegde hoe Bob het gedaan wil hebben, krat voor je buik en dan zo de mango's erin schuiven, zag ik haar even kijken. Die stupid old dutchman... En ze ging met Ben iets anders doen. Vervolgens gingen we verder op mijn manier, en precies op dat moment kwam Bob eraan gelopen. Ik zag Jess kijken, als hij nou maar niets zegt, zag ik haar denken, en natuurlijk hield ik ook mijn mond. Het geeft wel een beetje aan hoe de verhoudingen liggen hier. Bob blijft de baas, al doet hij eigenlijk vrij weinig. Jess regelt alles met ons en er zijn elf lokale werkers die alle andere taken uitvoeren. De afwas, het koken, grasmaaien en vooral de grote kooien eten geven, dat soort dingen. Het gedrag van de apen is interessant, maar ook hoe wij hier in een groep op elkaar reageren is soms leuk om te volgen. Overigens betekende mijn manier van de mango's in kratten doen wel dat ik echt heel erg goor geworden was, onder de mango's prut. Maar een douche doet altijd wonderen.

Gisteren mocht ik weer Charlie bij me houden na al het werk, en hebben we dus weer gedoucht. Het was sowieso een rustige dag, omdat toen al dat fruit er nog niet was. We hebben even in de kooi van de Middles gezeten, ook zij klommen weer op en over ons. Lotte zat nu ook even in een kleine mob, omdat ze op de balken in de kooi klom, en dat vonden de aapjes niet zo leuk, blijkbaar. Ik mocht opnieuw de Quarantine aan een nieuwe vrijwilliger, Megan, uitleggen. Ook Graham was weer zo leuk, de oude circusaap. En Priscilla natuurlijk. Ik weet het, ik val misschien soms een beetje in herhaling, maar zo gaat het hier ook. Heel veel dingen komen elke dag weer terug. Zo hebben we ook weer gemonitord en gras gesneden. En de Vervets mochten natuurlijk weer even spelen. Bij het weer terug in de kooi gaan waren er twee heel hoog in een boom geklommen, zeker twaalf meter hoog. Uiteindelijk zijn ze er toch weer uitgekomen. Blijft lastig om ze weer allemaal te pakken te krijgen soms.

Had ik verteld van de bonte avond, nee, dacht het niet. Ideetje van Bob, die ik heb gepakt met mijn drie bekertjes omdraai goochel truc... Bob pakte mij goed terug met ook een kleine truc, ik kreeg een spuit water in mijn oog... Sarah maakte een heel grappig geluid met haar mond, de meeste meiden deden natuurlijk ABBA, en Ellen en Vera komen uit Brabant en legden dus uit wat carnaval is en we liepen zelfs de polonaise. Een grappige avond. Oh ja, Jess leerde ons mannen hoe we moeten ballet dansen.

De groep is ietsje leuker geworden. Marie is heel aardig, ze houdt ook van fotografie, ik heb haar mijn website laten zien. En ook met de nieuwe Nico heb ik al leuke gesprekken gehad. Hij houdt heel veel van films, dus Tarantino, Scorcese, de Palma, the Blairwitch project en Al Pacino zijn ook langs gekomen. Ook met Esther heb ik veel contact. Ik geloof dat er zo weer een nieuwe komt. Dat blijft dus ook gewoon doorgaan. Het is nog steeds heel gezellig, al vind ik het soms ook heerlijk om even alleen te zijn, in mijn kleine privéhuisje.

Het werk is nu ook voor mijn mede vrijwilligers weer gedaan, dus iedereen duikt weer in zijn smartphone, aan de tafels in onze Hide.

Oh ja, Charlotte is weer terug uit het ziekenhuis. Het gaat weer goed met haar. De vraag was wel of ze nou echt die aap uit de kooi heeft gehaald, zoals Bob zei. Charlotte zei dat ze er gras in had gedaan, maar wie nou precies de waarheid sprak, weet ik niet.

Katrin thank you for your reaction, so nice you have read my story too. Please send me an email, then I can give you an answer. My mail, you have... it's Karel.vandenberg@hotmail.com. I was also so happy to have met you here. We miss you...


  • 07 Maart 2019 - 15:17

    Chereldino:

    Hoi Karel,

    Wat leuk dat je de big five gaat spotten. Dan kan je mij ook eens van dichtbij bekijken!!! Haha
    Ik wens je nog veel plezier daar en tot snel!

    Groetjes
    Chereldino

  • 08 Maart 2019 - 05:59

    Dé:

    Ha K, wanneer vertrek je naar het K-park, zaterdag? Dat zal wel veel indruk op je maken, voor het eerst olifanten en giraffes live. Ik hoop dat jullie veel wild in actie gaan zien en geen na-het-eten-van-een-gnoe slapende leeuwen (ik destijds in Namibië). Ons groepje (Germans) ging destijds ook miauwen en blaffen toen het stilstaan en gadeslaan te lang duurde. GIL!
    Enjoy!


  • 09 Maart 2019 - 08:11

    Tineke:

    Hoi Karel,

    Geniet van het Krugerpark, het is echt super mooi.
    Wij hebben in 2007 de big five gespot en als klap op de vuurpijl bleven naast en voor onze jeep een groep hyana's lopen. PRACHTIG.

    Wij wensen jou nog veel plezier, een groet van ons beiden,
    Cees en Tineke .

  • 29 Maart 2019 - 10:06

    Nick:

    Goed luisteren naar de baas. ik vraag me af hoe vaak jij wel moet douchen daar. Ik zou zowat leven onder de douche daar met alle viezigheid daar haha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Tzaneen

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 49895

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: