Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Whitsundays

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Karel

26 Februari 2023 | Australië, Airlie Beach

Deze keer ben ik begonnen met een mooie foto, en omdat het zo prachtig was, hierna nog een.

Ik ben net terug van een ongelofelijke toer naar Whitsundays, een groot gebied van zelfs 74 mooie eilanden. Echt prachtig. Om 8 u verzamelden we in de haven van Airlie Beach. Ik en 16 andere gasten, en de crew Tim en Bradly. Geweldige mensen. We liepen naar onze boot Summertime, waarop we twee en dertig uur samen zouden doorbrengen. De tocht was best pittig. De boot maakte behoorlijke sprongen en stuiterde over het af en toe onrustige water. Maar niemand werd echt zeeziek. Ook ik kon mijn maag onder controle houden, ook al hield ik hem af en toe wel vast.

De eerste stop was gelijk het hoogtepunt, White Haven. Dit zijn de witste stranden ter wereld. Onbeschrijfelijk mooi. Een paradijs. Eerst zagen we ze van boven, na dus een kort stukje varen in een klein luchtbootje naar het strand en vandaar een wandeling de berg op. Het uitzicht was spectaculair. Vervolgens liepen we naar beneden en konden we zelf door datzelfde landschap lopen. Van tevoren konden we een wetsuit meenemen, omdat zwemmen zonder gevaarlijk kan zijn door de vele kwallen hier. Ik had besloten om dat niet te doen en een groot rondje te lopen om heerlijk landschapfoto's te maken. Een goede keuze. Ik bleef maar schieten, de ene plek nog mooier dan de volgende. Schitterend. Ik vond nog een dure Ray Ban zonnebril, waar ik Tim heel blij mee maakte en toen liepen we weer terug naar de boot.

Het eten aan boord was fantastisch. Tim bereidde alles tip top voor, het was genieten. Ook de koffie was heerlijk. De muziek op de achtergrond was ook relaxed, lekkere reggea. Hier en daar had ik wat korte gesprekjes met Rachel, Eva, Dorien, David en nog zoveel anderen. Het was heel gezellig. Ook de nacht brachten we door op de boot. Ik had een klein smal bed van een halve meter breed. Ik heb heerlijk geslapen en vanochtend was ik na een korte douche als eerste weer present op het dek. Ik zag de zon opkomen.

Daar begonnen we met een super ontbijt en toen kwamen de opblaas kajaks tevoorschijn. We vaarden langs de kust, ik in een kajak met Tim, helemaal voorop, rustig peddelend. De rest in een slinger er achteraan. Op het land zagen we veel kaketoes en ook veel witte geiten, grappig. In het water af en toe een kwal. En heel veel koraal. Dit gebied hoort ook bij de Great Barrier Reef.

Na het kajakken, sprongen we helemaal het water in om opnieuw te gaan snorkelen, compleet weer met flappen aan onze voeten en een noodle om op te leunen. Helaas deze keer zonder een geslepen duikbril, dus de meeste vissen en koraal die ik zag waren wel een beetje onscherp voor mij. Het kon de pret niet drukken, het was weer prachtig. Het koraal was weer in verschillende kleuren en hier was ook veel zeegras te zien. Helaas zagen we ook hier geen schildpadden. Toch moet ik eerlijk zijn, het snorkelen in Port Douglas was mooier, met meer vissen vooral.

Na nog een lunch vertrokken we rond 12.30 u weer terug naar Airlie Beach, deze keer echt zeilend. Ik deed een dutje op het dek. Ik maakte nog een klassieke Polaroid foto van een Spaans koppel met de moeder van de vrouw, en als dank maakte ze er ook eentje van mij. Leuk, ik op de Summertime, foto dus in een printje in mijn hand mee naar huis.

Aangekomen in de haven maakte ik mijn laatste foto van de crew en de boot. Einde van een prachtig weekend. Binnen gekomen op plek twee van alles wat ik hier meemaak. De GBR blijft voorlopig nog net even hoger staan op een, maar deze ervaring hier zal ik de rest van mijn leven nooit meer vergeten. Prachtig. Wat een belevenis.


  • 26 Februari 2023 - 09:36

    Sonja:

    Bijna onbeschrijfelijk mooi! Superervaring.


  • 26 Februari 2023 - 09:58

    Jackie:

    Hoi Karel,

    Wat n geweldig weekend heb je gehad!

    ik heb genoten van je verhaal!


  • 26 Februari 2023 - 10:49

    Pa En Ma.:

    Prachtige beelden van een schilderachtige reis.


  • 26 Februari 2023 - 13:40

    Britt :

    Hey Karel, wat fantastisch om te kunnen meelezen met je avontuur, na een wat lastige week word ik hier heel vrolijk van. Ik moet het hier doen met "Below Deck, Sailingyacht" op Netflix. Ook leuk [e-1f609]. Geniet lekker van je reis, dan genieten wij mee.


  • 26 Februari 2023 - 14:57

    Diana :

    Karel

    wat mooi om te lezen [e-1f440]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Airlie Beach

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 51
Totaal aantal bezoekers 49903

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: