Meer kunst en nog meer hoge gebouwen - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Meer kunst en nog meer hoge gebouwen - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Meer kunst en nog meer hoge gebouwen

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Karel

10 Maart 2023 | Australië, Brisbane

Ik ben net terug van een stadswandeling van zes uurtjes. Wat is Brisbane een mooie stad. De ene wolkenkrabber is nog groter dan de andere. Ik waan me in New York. Overal staan hoge gebouwen, af en toe er tussen een mooie oude kerk of een soort rechtbank. Prachtig. Mijn doel was een rooftop bar, een leuke tip van Sonja. Een mooi hoog uitkijkpunt dus over de hele stad op de bovenste etage van een flat, maar die heb ik niet gevonden. Google maps stuurde me naar een hoek van twee gekruisde straten (net als in New York zijn het allemaal blokken straten hier), maar daar was geen rooftop bar. Met wat vragen lukte het ook niet. Toen dacht ik, ik ga gewoon een hoog gebouw in en pak de lift omhoog, brutale mensen hebben de halve wereld. Ik tikte etage 27 in en de lift schoot super snel omhoog. Maar op etage 27, toch zo'n 120 meter hoog, denk ik, zat een kantoor. De receptie medewerker moest mij teleurstellen. Ik mocht niet van het uitzicht genieten en ik werd weg gestuurd. Toen dacht ik, ik probeer etage 26. Ook een kantoor, beveiligd zelfs met een deur die alleen opengaat met een speciaal pasje. Etage 25, idem. Ik gaf het op. De stad bekijken van een hoge flat was officieel mislukt. Toen ik er nog een keer naar vroeg in een ander hoog gebouw, werd ik naar W Hotel gestuurd, daar zou het wel kunnen. Maar helaas, de hoogste etage die ik daar mocht bezoeken was de 4e. Een tikkeltje teleurgesteld liep ik maar weer terug naar mijn hostel. Het begon zelfs te regenen. Om een kleine indruk te krijgen hoe groot het hier is, zo een mooie skyline foto.

De dag was begonnen (na een heerlijk ontbijt en een douche) met de Gallery Of Modern Art (niet te verwarren met het MOMA in New York, hoog op mijn bucket list). Een schitterend museum. Prachtige kunst. Echt heel erg veel opnieuw en allemaal super netjes verzorgd weer. Heerlijke plek voor de kunst kijker. Er was ook veel aboriginal kunst. Straks een voorbeeld. Het GOMA was gratis. Alleen een gedeelte, een Air expo, koste 14 euro. Ik dacht, ik ben er nu toch, dus ik betaalde. Het was zeker nog indrukwekkend en mooi, dit extra gedeelte, maar wel heel klein. Maar goed, de 14 euro was uiteindelijk voor alles wat ik gezien heb een hele schappelijke prijs. Het was het meer dan waard.

Ik ging nog even terug naar de Arts Gallery waar ik gisteren was, omdat ik die ene gesloten zaal nog wilde zien. Een gouden zet, het was opnieuw schitterend. Thema hier was zelfportretten. Een interessante verzameling portretten dus, van vele verschillende kunstenaars, zoals bijvoorbeeld Cindy Sherman. Niet de minste.

Na een cappuccino ging ik naar het Queensland Museum. Een boeiende plek met heel veel natuur (een expo over koraal bijvoorbeeld) en heel veel opgezette grote en kleine dieren. Ook erg mooi om te zien en te fotograferen. Weer gratis, weer te veel foto's gemaakt.

Nu ga ik zo iets spannends doen, wat ik nog even geheim hou. Ik bouw de spanning even wat op. Als het gaat lukken, gaan jullie morgen lezen wat ik precies bedoel. Het blijft voor nu even bij deze cliffhanger... Blijf me volgen. Haha.


  • 10 Maart 2023 - 07:08

    Britt :

    Whoohoo wat een wandeling! Prachtig


  • 10 Maart 2023 - 07:17

    Sonja:

    Mooie indruk van Brisbane, jammer geen rooftop bar. Spanning stijgt hier..,,,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 49887

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: