Langs de rivier - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Langs de rivier - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Langs de rivier

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Karel

11 Maart 2023 | Australië, Brisbane

Het is me gisteren toch nog gelukt, ik ben in een mega groot stadion geweest. Zelfs nog groter dan die van Townsville, waar ik toen niet in mocht. Het Suncorp Stadium ligt om de hoek van mijn hostel, ik kan hem gelijk als ik naar buiten stap zien staan, dus was ik daar gisteren mijn wandeling begonnen. Ik mocht er natuurlijk niet in. Er was zelfs niemand om het aan te vragen. Ik zag wel een telefoonnummer, en belde. De mevrouw die opnam, vertelde dat het stadion niet te bezichtigen was. Ik vroeg haar, wanneer is de eerst volgende wedstrijd en ze zei, vanavond om 19 u. Kaartverkoop vanaf 17.30 u. Perfect. Ik dus om 17.15 u terug en ik kon gemakkelijk een kaartje kopen. Kostte maar 30 euro, prima prijs. Het is een rugby stadion, ietsje groter daardoor dan bijvoorbeeld de ArenA, maar toen ik het net opzocht, bleek toch dat er in de ArenA net ietsje meer mensen blijken te kunnen, 55.000. In dit stadion 52.500. Toch oogt dit Suncorp stadion wat wijder. Goed, maakt niet uit, het zag er waanzinnig uit van binnen. Ik heb er naar de wedstrijd Brisbane Broncos v North Qld Cowboys gekeken. Langzaam druppelde het stadion vol, het was net niet helemaal uitverkocht, denk ik. De avond begon om 18.50 u met een vuurwerkshow, compleet met grote vuurkanonnen. Waanzinnig. De spelers werden voorgesteld en toen werd er afgetrapt. Twee keer 40 minuten keihard bikkelen. Een fascinerende sport. De Cowboys kwamen voor, maar de Broncos herstelden de schade en met de rust was het 10 - 10. Na de pauze, waarin we werden verwend met een miniconcert, en dansende mooie cheerleaders, liepen de Broncos uit en uiteindelijk werd de einduitslag 28 - 16. Het hele stadion stond op zijn kop. Een prachtige ervaring. Na dit verhaal een foto van het immense stadion. Hoogtepunt dit. De wandeling terug om 21.15 u werd nog een dingetje, want alles was afgezet. Uiteindelijk kon ik met een enorme omweg toch nog mijn hostel vinden. Tijd om te gaan slapen.

En om 7.30 u was ik weer wakker. Vandaag ben ik langs de rivier gelopen. Eerst langs Southbanks, een mooi groot park, via Kangooroo point, met een schitterend uitzicht op het centrum van de stad. Prachtig. Ik bezocht een interessant maritiem museum, met dus heel veel boten. Mooie miniatuur bootjes ook (zelfs twee Titanic-achtige cruiseschepen) en een mooie grote echte oorlogsboot, met grote kanonnen, waar ik echt over en zelfs in kon. Leuk voor drie kwartier, dit museum. Ik liep door over de grote Story brug, ik schat echt wel 30 meter hoog, met een ijzeren constructie van nog eens zeker 30 meter. Een grote jongen dus. Mooi om overheen te lopen en de hele stad te zien liggen.

Ik liep nog een stukje door langs de rivier. En besloot met de boot terug te gaan. Ik had inmiddels bijna vier uur gelopen, en helemaal weer terug lopen was wat veel van het goede. De boottocht was heel relaxed en zelfs gratis. Ik kwam weer terug in het centrum vlakbij de winkels en ging op zoek naar nieuwe sandalen. Degene die ik van mijn vader heb meegekregen zijn bijna ter ziele. Ik heb vandaag daarom op mijn grote schoenen gelopen. Uiteindelijk vond ik een winkel die sandalen verkochten. Ze kostten wel 80 euro, beetje prijzig, maar ik heb ze de komende week echt nog nodig. De oude ga ik dan maar weg gooien. Bedankt voor de geleverde bijdrage...

Morgenochtend om 7 u ga ik naar Byron Bay, plaats nummer negen van mijn reis. Weer een wat kleinere stad. Ik ben benieuwd.

Ik heb net al een rijstmaaltijd op, ik hoef dus niet meer warm te eten. Bijzonder, in dit hostel hebben ze geen borden, bekers en bestek. Ze gaan er blijkbaar vanuit dat iedereen dat zelf meeneemt, heb ik nog nooit gezien ergens...


  • 11 Maart 2023 - 08:29

    Sonja:

    Toch nog gelukt een stadion van binnen zien en dan ook nog bij een spannende rugbywedstrijd. Mooie ervaring! Heerlijk nieuwe sandalen gevonden.


  • 11 Maart 2023 - 11:57

    Britt :

    Wat een fantastisch avontuur!


  • 11 Maart 2023 - 13:56

    Dé:

    Hi K., wat leuk dat je nu ook het thema sport behandelt voor de volgertjes [e-1f600]

    Mag ik dan ook nog een verzoek indienen voor 'muziek'?

    Zijn er in de steden veel kroegen met live muziek? Wat is er populair op dit moment in Aus? Zijn de Teskey Brothers (blues en bluesrock) hot? Ze zijn nu net hier in A'dam, dus je kan ze niet live zien. Als je ergens merchandise van ze ziet, neem je dan een T-shirt voor me mee? Stuur maar een tikkie met je geliefde smartphone [e-1f61c]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 58
Totaal aantal bezoekers 49892

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: