Op the Sydney Tower - Reisverslag uit Sydney, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Op the Sydney Tower - Reisverslag uit Sydney, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Op the Sydney Tower

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Karel

18 Maart 2023 | Australië, Sydney

Ik ben weer terug van een flinke wandeling door de stad Sydney. Ik ben begonnen, na net zo'n geweldig ontbijt als gisteren, met een wandeling door een mooi park, en daarna The Art Gallery of New South Wales. Onvoorstelbaar hoe groot dat was. Een North Building met drie etages kunst, en ook nog een oudere South Building met nog eens drie etages, en alles gratis, ongelofelijk. Ik werd ontvangen door een mooie sculptuur, een foto volgt. En daarna volgde binnen de ene grote zaal na de andere. Prachtige kunst, schitterend ten toon gesteld. Een genot voor de kunst kijker. Heel veel variatie, oude en moderne werken, fotografie, sculpturen, schilderijen, van alles. Het hield niet op... Het was zelfs voor mij eigenlijk te veel.

Na dit brok cultuur vond ik vlakbij een mooie grote kathedraal. Daar hou ik ook erg van, de serene rust van een mooie grote kerk, met grote bogen, kleurrijke ramen, twee hoge torens en natuurlijk een hoog plafond. Er was een predikant aan het praten, dus even geen serene rust. Ook hiervan volgt een foto. Blij dat ik dat toch ook nog even gezien heb hier. Het was de eerste echte grote kerk in Australië voor mij.

Toen liep ik verder en zag ik middenin de stad een hoge toren staan. Ik dacht meteen terug aan Brisbane, waar ik tevergeefs een hoog uitkijkpunt zocht en bedacht, misschien lukt het nu wel. En ja hoor, de toren was te bezichtigen. Voor 22 euro kocht ik een ticket, ik stapte in een minuscuul klein driehoekig liftje, met vier andere mensen en we gingen omhoog. Op 260 meter hoogte stapte ik er weer uit en daar lag de hele stad, onder me. Echt schitterend. Ik kon een rondje lopen en door het glas rondom weer belachelijk veel foto's maken. Nog maar een foto dan maar zo, de laatste van vandaag. Ik kon the Opera House wel nog net zien liggen, maar een beetje verscholen achter een wolkenkrabber. Ook zag ik een mooi groot stadion liggen middenin de stad. Wat een uitzichten, onvoorstelbaar. Een letterlijk en figuurlijk hoogtepunt. Echt heel mooi.

Ik ging met de lift weer naar beneden en ging eerst wat eten. Toen bedacht ik me, ik wil nog wel even over de Sydney Harbour Bridge lopen, nu ik er toch ben. Na wat zoeken, en nog een leuke kleine cultuur-markt, vond ik een lift omhoog, waarna een wandeling over de brug begon. Wat een groot ding, niet normaal. De auto's rijden er acht rijen breed overheen, met nog een looppad en een trambaan er naast. Ik fotografeerde nog een keer the Opera House van de andere kant van de rivier, dronk nog wat en ging weer terug naar mijn hostel. Een hele mooie dag, veel weer gezien.

Nu aftellen naar morgen, mijn laatste toer. Dat betekent wel dat jullie morgen als jullie wakker worden geen verhaaltje gaan vinden. Ik ga dat of morgenavond (jullie tijd, eind morgenochtend), of zelfs pas maandagochtend schrijven. Even kijken hoeveel puf ik heb morgen als ik rond 22 u terug kom van the Blue Mountains. Jullie gaan het lezen...


  • 18 Maart 2023 - 07:47

    Sonja:

    Je hebt genoten van Sidney, mooi!


  • 18 Maart 2023 - 08:44

    Pa En Ma:

    Goed gedaan Karel.


  • 18 Maart 2023 - 09:47

    Karolien :

    Heel veel plezier op je laatste toer! Het was zo leuk, om op afstand, met je mee te reizen en met de foto's ook nog een beeld te krijgen wat je allemaal beleefd. Ik kan me zo voorstellen dat je er ook naar uitkijkt terug naar Nederland te reizen (lees Sonja [e-1f609]). Ik zal je dagelijkse belevenissen down under gaan missen.


  • 18 Maart 2023 - 10:58

    Erica:

    Zo heerlijk: Zonder plannen door een nieuwe stad slenteren :) Geniet nog even van het laatste stukje Karel!! Ze kijken hier allemaal uit naar je terugkeer


  • 19 Maart 2023 - 11:24

    Tineke Plug:

    Karel genoten van je mooie reisverslag.

    Wij wensen jou een goede terugreis en een goede aankomst in Nederland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 55
Totaal aantal bezoekers 49643

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: