Lessen - Reisverslag uit Gemolong, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Lessen - Reisverslag uit Gemolong, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Lessen

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

16 Februari 2012 | Indonesië, Gemolong

Op de knietjes in het internetcafe, tussen gamende kinderen die aan alle kanten soldaten neer schieten in spectaculaire landschappen...

Het is nu middag pauze, net na de lunch, deze keer met erg lekkere kip, en 3 keer raden... juist rijst. Wel weer erg lekker. Ook deze ochtend hebben we weer les gegeven op de school, die overigens meer dan 400 kinderen telt. Vandaag had ik de kinderen van 11 jaar, de 6e klas. Zij kunnen redelijk goed Engels. Maar ze zijn allemaal erg bescheiden en (gek, ik weet wel het woord in Engels, maar niet in Nederlands...): shy... Ze gaan heel snel giechelen als je ze iets wilt laten zeggen. Het onderwerp voor vandaag was "gesprekken voeren". Niet zo heel makkelijk bleek. Maar toch ging het boven verwachting goed. Ze stonden in een kring en moesten een vraag stellen aan iemand en hem of haar dan een bal toewerpen. Deze moest dan antwoorden en zo kon ik dan een gesprek beginnen. Het vroeg vooral veel creativiteit van mijn kant. Ook weer omdat ze dus niet zo heel veel durven en steeds met antwoorden van een woord kwamen.

Gisteren was ons onderwerp familie. Dat was een geweldig onderwerp. We hebben ze hun stamboom laten tekenen, nadat ik de mijne als voorbeeld had geschreven op het schoolbord. Waarin ik overigens opeens getrouwd was met Marianne en we hadden twee kinderen, zodat ik ze dat als voorbeeld kon laten zien... Daarna hebben we ze vragen gesteld als, wie is de broer van je oom? Of wie is de dochter van je zus? Dit sloeg erg goed aan. Het is erg leuk om dit soort lessen met ze te doen. Ook de les van dinsdag over dieren aan kinderen van 8 jaar was zeer geslaagd. We geven de lessen in teams van 4 vrijwilligers, en elke dag veranderen we de teams. Er is altijd iemand bij die alles kan vertalen in het Indonesisch, omdat we drie mensen hebben uit dit land. En ook Refki helpt ons hierbij. We geven dan elke ochtend aan twee klassen les, elk 70 minuten.

Gisteren zijn overigens Eddy en Yuna er bij gekomen, en nu zijn we dus helemaal compleet, met 12 mensen. Ik ben wel nog steeds de oudste, maar nu samen met Eddy, die in november 1973 geboren is. De groep is echt heel leuk.

Ook grappig is dat alle kinderen in de pauze in de rij gingen staan om onze handtekening te vragen, en voor we het wisten stonden we 400 keer onze naam op papiertjes te schrijven...

En in de middag doen we dan ander werk, gisteren en eergisteren hebben we in de brandende hitte 5 grote gaten gegraven waar bomen in komen te staan. Een gat van een meter bij een meter, en 50 centimeter diep, en dan in kurkdroog keiharde grond. Maar toch vond ik het een leuk klusje. Lekker zweten en goed moe worden. Want vooral de hitte maakt mij hier erg moe. En dan slapen we ook nog eens relatief kort, omdat we om 7 uur opstaan... Zaterdag ben ik vrij en ga ik zeker uitslapen. Nu al zin in.

Overigens bleek dinsdag na een wandeling dat Gemolong groter is dan ik dacht en schreef. Er zijn aardig wat winkels, en er is zelfs een politieburo.

Vanmiddag gaan we om 15 uur voetballen, in een sporthal tegen de leraren van de school, die ons hebben uitgenodigd. Kan ook weer erg grappig worden. Als het maar niet zo goed gaat als toen ik 15 jaar geleden een jaartje zaalvoetbalde en in de competitie alle wedstrijden heb verloren...

Ik begrijp dat vanavond Ajax tegen Manchester United speelt, maar helaas om 3 uur 's nachts in onze tijd, dus dat gaat 'm niet worden, vrees ik... Iedereen thuis, een prettige wedstrijd dan maar. Ook grappig hoeveel mensen hier Nederlandse voetballers kennen. Leraren, maar zelfs kinderen roepen namen als van Bommel, Robben en van Persie. Erg leuk.

Tijd voor een dutje nu, en energie sparen voor de wedstrijd.

Tot snel weer!

  • 16 Februari 2012 - 07:13

    Rick:

    ha karel,
    een aantal krantenkoppen:
    - AC Milan geeft Arsenal pak slaag...
    - Ajax zonder Janssen tegen United...
    - 'Ajax-United eigenlijk een Champions League-affiche'...
    - Ajax treft United op volle kracht, Fergie volgt Eriksen...
    - Ferguson wil met Man Utd Ajax en Bayern evenaren ...
    - 'Ajax-United eigenlijk een Champions League-affiche'...
    - De Boer: 'Over de favorietenrol bestaat geen twijfel'...

    voetbal in indonesie, leukmooileuk!
    hoe heten jullie, als voetbal elftal? nou! je gaat wel winnen. je hebt de eer om voor nederland je best te doen en om te winnen, tisnie 't allerbelangrijkst, wel je beste beentjes inzetten.

    veel plezier nog Karel.

    kweet niet of je nu mijn email berichten heb ontvangen, even kortom, scannen van foto's niet gelukt. al 't andere is gedaan en staan bij jouw bed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gemolong

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 49895

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: