Project 2 - Reisverslag uit Gemolong, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Project 2 - Reisverslag uit Gemolong, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Project 2

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

13 Februari 2012 | Indonesië, Gemolong

Het is hier weer zo fantastisch. Het tweede project is inmiddels in volle gang. Laat ik eerst mijn mede vrijwilligers voorstellen: uit Korea Jeong, een jongen, en de meisjes Eunhee, Jin Young, Siyeon en Euiyang. Het was even pittig om ze uit elkaar te houden, maar ik weet nu wie wie is. Dan is er nog uit Taiwan Gege, ook een jongen en de twee begeleidsters uit Indonesie Intan en Ratri, en ook Erviyan, een jongen komt uit Indonesie. Er komen nog twee Aziaten bij, maar een van hen is ziek en zij komen dus later. Verder is er ook een jongen uit de buurt die vaak op bezoek komt, Refki.

Ons huis is opnieuw een geweldige plek. We verblijven bij een gastgezin, die natuurlijk weer super heerlijk voor ons koken. Er zijn twee slaapkamers, voor de mannen en de vrouwen. Ik slaap op mijn meegebrachte luchtbedje, maar zoals altijd, slaap ik ook hier weer prima! We hebben voor het huis een badmintonveldje en een tafeltennistafel. Verder is er een gemeenschappelijke ruimte waar we kunnen zitten en eten. En natuurlijk een wc en een douche met warm water!

We zijn nu in een heel klein dorpje in de buurt van Sragen. En zelfs in zo'n klein plekje hebben ze natuurlijk toch weer een perfect internetcafe, slechts 5 minuten lopen ook nog.

We komen nu net van ons eerste bezoek aan de school waar we les gaan geven, voornamelijk Engels. Ook die is op 5 minuten lopen, erg relaxet allemaal. De kinderen waren weer erg leuk en verschrikkelijk enthousiast. Het is een vrij grote school met ik schat toch zeker 300 kinderen. Het gebouw is vrij nieuw en ziet er dus pico bello uit. Alle kinderen dragen een rood wit uniform en als ze sporten dragen ze de Ado Den Haag kleuren, groen en geel. Vanochtend was er al om 7 uur een welkomstceremonie, ook erg grappig. Compleet met het volkslied en het hijsen van de Indonesische vlag!

Gisteren zijn we bij een buurtvergadering geweest (met natuurlijk lekker eten), en ook vanavond is er weer zo'n soort vergadering. Het plan is om met de jongeren uit de buurt te gaan sporten ook. Iedereen is ook hier weer zo aardig en gastvrij. Net als in India lachen ze de hele dag. Het is wel erg heet, en dat maakt ons wel erg snel moe.

Ook gisteren hebben we weer onze landen gepresenteerd aan elkaar. Mijn tekening van Nederland van het vorige project werd weer goed ontvangen en ik ga deze dan ook zeker gebruiken in mijn volgende kamp. Niet iedereen genoot van de drop (maakt niet uit, ik hou er zelf ook niet van...), maar de stroopwafels waren weer vrij snel op!

Behalve helpen met les geven, gaan we ook ander werk doen op de school. Het is de bedoeling dat we een plek gaan maken waar de kinderen hun handen kunnen wassen en nog wat ander construction work, zoals ze dat noemen. Vandaag hebben we met de kinderen "schipper mag ik overvaren" gespeeld, erg grappig. En we hebben rond gekeken in verschillende klassen.

Ik ben weer erg blij om met andere mensen op te kunnen trekken. En op zich kunnen de andere vrijwilligers toch wel redelijk Engels praten, dus het is gelukkig toch mogelijk om met ze te praten. Ook de begeleidsters zijn erg leuk en ze leggen alles keurig uit. Ze zijn dan wel niet zo gek als Dinesh en Prinson, maar toch lachen we ook hier weer erg vaak. Kortom tot zover weer een erg leuke ervaring op mijn mooie reis!

Ik ga nu terug, want om 12 uur lunchen we. Zal wel weer iets met rijst zijn...

En om Margo te antwoorden, bedankt iedereen voor alle giften tijdens het vorige kamp, maar het is denk ik beter om geen nieuw geld meer over te maken. Het is nu een mooi rond bedrag geworden en ik ben erg benieuwd wat ze er mee gaan doen.

  • 13 Februari 2012 - 07:03

    Jose:

    Karel klinkt als een leuk project. Heel veel succes weer de komende tijd en het blijft heel erg leuk om je verhalen te volgen... Groeten jose (van de Eliasdreef)

  • 15 Februari 2012 - 08:40

    Margriet:

    Hoi Kareltje.

    Ik heb je reisverslagen weer bij gelezen.
    Jee wat maak jij veel mee.Al die avonturen en bezienswaardigheden.SUPER.
    Dat is echt genieten al die verhalen.Zoals je het schrijft,probeer ik me hier iets van voor te stellen.
    Haast niet mogelijk.......ben niet eens buiten Europa geweest.Hihi.
    Ik wens je veel plezier in je 2e project.

    Groetjes van Margriet en Remo

  • 15 Februari 2012 - 17:46

    Maciek:

    Hoi Karel,

    Ziet er weer uit als een toppie project. Leg die kids maar eens uit, uit wat voor een koud en nat kikkerlandje jij komt.
    Hier is de vrieskou alweer verdwenen. De sneeuw is weg en het gras is weer tevoorschein gekomen. Omdat het voor de koudegolf erg milt was, waren de bollen al opgekomen. Maar nu de sneeuw weg is zien die er erg slap uit. Hopenlijk komen ze met nieuwe bloemetjes.
    Heerenveen staat derde in de competitie (boven twente en ajax) en de tweede ronde van de champions league is gister begonnen.
    Nou dat was weer het nieuws uit Nederland. Niet zo boeiend als jou nieuws maar dan ben je weer op de hoogte.

    Groetjes Maciek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Gemolong

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 49910

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: