Grote witte haaien - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Karel Berg - WaarBenJij.nu Grote witte haaien - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Grote witte haaien

Blijf op de hoogte en volg Karel

14 April 2019 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Wat een dag. Ik heb vandaag misschien wel mijn hoogtepunt mogen beleven met een waanzinnige boottocht naar grote witte haaien. Met een groep van ongeveer 16 andere mensen en een crew haaienexperts op een kleine boot eerst het open water op, ongeveer 45 minuten varen. Toen werd het anker uitgegooid en hebben we wel een half uur moeten wachten op de eerste haai, die op het aas, een grote vissenkop aan een touw, afkwam. Aan de zijkant van de boot werd vervolgens een kooi van iets meer dan twee meter hoog en een meter diep vast gemaakt. Hier konden we met vijf personen naast elkaar in staan. Als er dan een haai vlakbij kwam op weg naar dat aas, doken we snel onderwater met onze duikbril (helaas wel zonder mijn eigen bril op) en zagen we zo op twee, drie meter afstand grote witte haaien van ruim twee meter groot langs zwemmen. Zo mooi. Eentje kwam zelfs zo dichtbij dat hij bijna de kooi aanraakte, geweldig. Aan het eind kon ik ook nog een mooie foto maken, toen anderen het geluk hadden in de kooi te staan, en er een grote haai helemaal boven het water uitsprong en de vissenkop met grote kracht opvrat. Wat een fantastische beesten. Heel bijzonder. Het was de 150 euro zeker waard. Later als ik mijn laatste top vijfjes ga maken zal deze activiteit zeker hoog binnen komen in het mooiste wat ik heb gezien...

Ik ben inmiddels dus in Mosselbaai. Gisteren heeft Bobby van de Bazbus me hierheen gereden, in een voorspoedige rit, ik was zelfs ruim een uur vroeger dan verwacht. Ik zit in hostel Miles Crunchers, vlakbij opnieuw het strand. Ik heb weer een gedeelde kamer, deze keer voor 150 rand, ongeveer 11 euro maar. Er is nog een meisje op de kamer, ook hier is het weer heel rustig. Ik heb vandaag hier mijn was ook kunnen doen. Dat was nodig ook, want vooral mijn onderbroeken waren allemaal gebruikt. Alles is weer lekker schoon nu. Met veel dank voor de aardige mevrouw van de receptie.

Na de boottocht eerst naar een eenvoudig museumpje geweest, met wel een mooie replica van een oude vissersboot op ware grootte, ongeveer 25 meter lang, en nog wat kleine aquaria en foto's. Verder niet heel spectaculair. En daarna ben ik de kust verder langs gelopen. Dat leverde aardig wat mooie landschappen op van heel veel gesteente en rotsen in de altijd levendige zee. Een hele interessante wandeling. Tot slot nog een keertje een Zuid-Afrikaanse braai, de barbecue die ik al eerder noemde, genomen. Heerlijk met een lokaal biertje uit de tap. En zo kwam opnieuw een goede dag tot een eind.

Gisteren verder na mijn aankomst hier nog een beetje rond gelopen, van wat kleine kunstwerkjes genoten, in een gebouw met verschillende kleine creatieve winkeltjes, en een goede biefstuk met al weer patatten gegeten. En na de vermoeiende reis weer vervolgens heerlijk geslapen.

Mijn teen is flink verbeterd. Gisteren is de zwelling open gebarsten en daardoor is er veel viezigheid uitgekomen. Dat zag er niet heel gezellig uit, maar het betekende wel dat de pijn een stuk minder is nu. En dat de dikte van de teen ook weer bijna normaal is geworden. Ik heb goede hoop dat het ergste achter de rug is daardoor.

Morgen zal ik me hier nog een dag moeten vermaken. Dinsdag ga ik naar Kaapstad. Het plan is om dan misschien morgen nu toch echt een keer te gaan fietsen, al is er hier wel veel hoogteverschil met veel heuvels en bergen. Niet heel makkelijk om te fietsen misschien... of toch nog een keertje lekker zwemmen dan. Jullie gaan het wel weer lezen.

  • 14 April 2019 - 19:30

    Dé:

    Goed Jawsverhaal! Je moest dus op je beurt wachten om in die kooi te mogen? Waren er ook mensen die dat te eng vonden? Er zijn films over waarin een kooi geen zekerheid biedt ☺
    Een glasbottomboat zou ook handig zijn...
    Fijn dat de lezertjes ook zoveel persoonlijks meekrijgen van jou al zit niet iedereen op ins and outs van de teenuitbarsting te wachten

  • 16 April 2019 - 04:57

    Tineke|Plug:

    Wat een mooi verhaal, witte haaien hebben wij niet gezien op onze reis.
    Wel bultruggen die prachtig boven water kwamen.
    IK geniet van je verslagen en ga in gedachten weer terug toen wij in Zuid-Afrika waren.

  • 24 April 2019 - 05:57

    Nick:

    leuk je die haaien. en fijn dat je teen is verbeterd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Mossel Bay

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 49913

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: