Weer een dag - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Weer een dag - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Weer een dag

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Karel

30 Januari 2023 | Australië, Port Douglas

Vandaag weer met Helene gewerkt. Ik heb haar naam gisteren geschreven zoals je het uitspreekt, maar nu staat ie er goed, Helene. Het was gezellig met haar. We hebben vandaag wat meer over ons zelf gepraat ook, ze hoefde me ook minder uit te leggen nu, omdat bijna alle taken hetzelfde waren als eergisteren. Dus weer takken zagen, weer precies de juiste soort, en weer mochten ze niet de grond raken. En deze weer in de kooien van Ruby en Qinten stoppen. Laat ik een keer zo'n schoonmaak uitschrijven. Zo gaat het bij Qinten:

We komen aan en ruilen onze schoenen voor laarzen. We mogen absoluut niet naar binnen met onze eigen schoenen. Boom kangoeroes kunnen heel erg ziek worden van verkeerde bacteriën. Eerst lokken we Qinten in een klein hokje, door eten in het hokje te leggen. Helene opent de deur en ze opent ook het deurtje van het kleine hokje. Qinten kruipt erin en dan sluit ze hem op. Dan gaan we naar binnen in de kooi met een hark, stoffer en blik, een vuilnisbak en een tuinslang. Eerst tellen we de poep. Dan halen we de oude takken uit kleine buizen, waar water in staat. De goede takken met veel bladeren gaan naar de kangoeroes. De afgekeurde gaan op de compostberg. Dan harken we alles schoon, en ook de voederplaats maken we schoon. Met het stoffer en blik vegen we alles in de vuilnisbak. We plaatsen nieuw eten op de plank en nieuw water. Ook een bakje met droge grond, voor als hij ziek is. Met de modder kan hij dan zijn maag schoon eten, als ik het goed begrepen heb. Dan spuiten we de hele kooi en vooral de poep goed schoon met de tuinslang, we vullen de buizen met water en dan zijn we klaar. Zo gaat dat bij Qinten. Bij Ruby hoeven we hem niet op te sluiten. Hij kan wel gevaarlijk zijn, maar meestal is hij vrij rustig. We houden hem wel goed in de gaten. Hij heeft een blind oog, kan dus maar met een oog kijken.

Ook vandaag begonnen het mijn project, het opruimen achter de schermen. Ik vind het prachtig, eindelijk iets zinnigs doen de eerste twee uur. Het harken mochten we dus even over laten aan Sonia en Nadia. Het is heel zwaar werk, dit opruimen. Veel spullen die hier rond slingeren zijn heel zwaar. Het viel Michiel een beetje tegen, haha. Maar we zijn al een heel eind. Morgen is Michiel er niet, hij doet dan met Sofie precies dezelfde toer die ik woensdag ga doen. Benieuwd naar hun ervaring natuurlijk. Nadia gaat me dan misschien helpen met opruimen, maar dan staat Sonia alleen te harken, niet zo gezellig. Dus even kijken hoe dat loopt.

Ik ben even vergeten te kijken of er nog nieuwe vragen zijn binnen gekomen, daarom beantwoord ik nu even de vraag van mijn Sonja, het fruit. Ik heb eigenlijk nog geen apart, gek fruit op. Ik heb wel veel paw paw gesneden. Dat is papaya. Een heerlijke vrucht, heel zacht van binnen. Ruikt lekker. Ook de honey dew is aantrekkelijk. Het is een soort meloen, wit van binnen en buiten. En we hebben nog twee meloensoorten, de gewone watermeloen en rockmelon, rood van binnen. Ook lekker. Verder heb ik eigenlijk geen fruit verhalen, sorry. Ik eet wel regelmatig een banaan of een appel. Maar dat doe ik in Nederland ook...

Gisteren hebben we gezongen voor Britt, die dus jarig was. Happy birthday to you, met aan het eind met z'n allen, hieperdepiep hoera. Ze vond het prachtig, appte meteen terug. Leuk. En vandaag is Andre van Dillenburg jarig. En hij is verhuisd ook nog. Dillenburgers, als jullie hem zien of spreken, feliciteer hem vanuit mooi Australië. En ik hoop dat hij mooi woont. Benieuwd waar precies.

Nadia gaat woensdag trouwens met me mee naar the Great Barrier Reef. Leuk om samen te gaan, ze heeft het gelijk geboekt. We hebben er zin in.

Tot morgen.


  • 30 Januari 2023 - 08:31

    Britt :

    Hey Karel,

    Bedankt nog, echt superleuk!

    Hele fijne verjaardag gehad en enorm verwend.

    Heb zelfs een alcoholvrij biertje gekregen voor bij mijn verjaardagseten.

    De zogenoemde "Kip onder de hoed."

    Wat een leuke foto's allemaal!

    En wat een avonturen met jou zo op de blog, echt superleuk...

    Ik hoef er zelf niet eens te zijn om me een levendige voorstelling te kunnen maken, van hoe het er 24 uur vliegen verderop aan toe gaat.

    Wat een schrijver ben je.

    Ik ben wel benieuwd of jullie zoo, ook toegankelijk zou zijn voor mensen in een rolstoel?

    Fijne avond nog en superbedankt allemaal voor jullie verjaardagsappje!


  • 30 Januari 2023 - 09:54

    Sonja:

    Paw paw, honey dew en rock melon geweldig. Ik was vooral benieuwd of vruchten uit Indonesie of andere Aziatische landen in Australië worden verkocht.

    Durian en ramboetan kan je in NL ook krijgen maar lang niet zo lekker als in Indonesië.

    Duku heb ik nog niet gezien in NL.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Port Douglas

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 49883

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: