Sky rail - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Sky rail - Reisverslag uit Port Douglas, Australië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Sky rail

Door: Karel

Blijf op de hoogte en volg Karel

20 Februari 2023 | Australië, Port Douglas

Ik ben vandaag met de sky rail over het regenwoud gezweefd en heb Barron Falls gezien, een ongelofelijke waterval. De dag begon een uurtje later dan ik dacht. Ik stond al om 8.50 u klaar, precies wat er op mijn ticket stond. Maar ik had niet goed gelezen. De busrit begon wel om 8.50 u, maar de bus was pas om 9.55 u bij mijn hostel. Vanaf daar ging het vrij rap naar Smithfield waar mijn sky rail begon. Een kleine lift waar zes mensen inpassen kreeg ik voor mij alleen. Het ging vrij stijl en snel omhoog de bergen in over heel veel bomen, best hoog af en toe. Het uitzicht was fantastisch. Vergezichten aan alle kanten. Na een kwartier stopte het liftje en kon ik in een kleine wandeling vanaf een prachtig uitkijkpunt een zeer indrukwekkend landschap bewonderen. Een tweede liftje, deze keer met een koppel erbij, bracht mij over de top van de berg en weer een stukje naar beneden. Toen verscheen er een adembenemende waterval, niet normaal. Het liftje stopte weer en nu kon ik de waterval nog beter zien op weer twee hoge uitkijkpunten. Natuurlijk heb ik weer te veel foto's, het was zo schitterend. Het witte water viel en kronkelde over de rotsen. Jullie kunnen hierna meegenieten van een foto. De derde lift, weer voor mij alleen, bracht me vervolgens naar het eindpunt, het dorpje Kundara, ruim een uur nadat ik was ingestapt beneden. Aan het eind werd er een foto van me gemaakt in de liftcabine die ik niet kon laten liggen, ook al kostte hij 20 euro. Ik kreeg een vrij grote print mee, met een linkje naar een website. Toch heel blij mee.

Kundara bleek een mooi toeristisch dorpje met veel kleine winkeltjes en heel veel mooi kunst, en toch ook wel aardig wat kitsch, ook mooi. Een heerlijke maaltijd, rijst met zoet zure saus en kip ging er lekker in. Ik wandelde weer naar beneden waar ik eigenlijk te vroeg was voor de weg terug, deze keer met een oude trein. De trein kronkelde door de bergen. Ook hier werd ik meerdere keren verrast door prachtige landschappen, die zich soms wel lastig lieten fotograferen. Zo'n trein blijft toch doorrijden. Hoewel, hij stopte nog een keer voor Barron Falls, nu van de andere kant. Er waren onderweg verder spectaculaire bruggen en donkere tunnels. Een hele romantische rit, die eindigde in een oud stationnetje.

Een klein busje bracht me vervolgens weer terug naar mijn hostel. Einde van een fantastische dag. Echt heel mooi. Het was een tip van Jacob, die mij gezegd had, dat het het mooiste was wat hij hier gezien had. Dat geldt nu ook voor mij, al moet ik zeggen dat de Great Barrier Reef wel op een blijft staan. Toch een topdag. Die kan ik ook weer afvinken.

Morgen doe ik het rustig aan. Naar het Cairns museum dus en ik ga lekker zwemmen, zin in.

En ik ga de Greyhoundbus bellen om te bespreken of mijn reservering goed is doorgekomen. En dan gaat woensdagochtend om 7.00 u al mijn eerste busritje van zes uur beginnen naar Townsville, de eerste stop na Cairns. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.


  • 20 Februari 2023 - 12:08

    Pa En Ma.:

    Prachtig allemaal Karel.

    Een mooi avontuur ga zo door.


  • 20 Februari 2023 - 12:25

    Britt :

    I love this, jaren geleden ook zoiets moois meegemaakt in een dorpje nabij Barcelona, hoe ik er gekomen ben weet ik niet goed meer maar eenmaal boven was het PRACHTIG! Wat ik daar bezocht heb, of liever wie, de Zwarte Madonna.


  • 20 Februari 2023 - 12:25

    Sonja:

    Mooie tip van Jacob, ziet geweldig uit de waterval.


  • 20 Februari 2023 - 12:29

    Britt :

    Tip van mij, mocht je ooit Barcelona bezoeken; De Zwarte Madonna van Monserrat. Zie post hierboven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Port Douglas

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 49
Totaal aantal bezoekers 49907

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: