Indonesie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Indonesie - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Indonesie

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

03 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Ik ben in Indonesie nu. De eerste impressie gisternacht in de bus was, het lijkt wel of ik ben aangekomen op Schiphol en naar Utrecht rij... Het zag er erg Nederlands uit allemaal. Ook toen ik op zoek ging naar een goedkoop hotel was dit zo. Maar toen ik na een half uur zoeken toch weer een bedompt en vies hotel vond, was ik weer gerust gesteld. Toch is het een prima plek voor ongeveer 7 euro. En daarmee heb ik weer 4 euro bespaard, omdat dat de verwachte prijs voor mijn hotel was, omdat de organisatie waarvoor ik ga werken me dat had geschreven... Ik heb er net tot 1 uur 's middags heerlijk bijgeslapen, omdat mijn India Indonesie vlucht dus in de nacht was. Ook de vlucht was weer prima. Wederom met luxe computertje met films (Crazy Stupid Love) en zelfs alle klassieke pop en rock platen die je je kan voorstellen. En ook het eten was weer perfect. Wel een klein beetje jammer dat ik veel van de meegenomen batterijen niet mocht meenemen, en dat ook de batterij van mijn door mijn vader uitgeleende horloge op is...

Ik heb hier ook weer meteen een goede plek voor ontbijt (of eigenlijk lunch dan) en internet gevonden. Ik heb het idee nu dat dat dus wel zo'n beetje als in India is. Veel goedkope plekken. Prijsverschil met India is dus niet groot. Mijn tweede indruk van dit land is dus weer anders dan vannacht. Ik zit nu in het oudere gedeelte van Jakarta en dat is toch wel weer heel anders dan in Nederland. Met veel kleine winkeltjes ook.

Nog even de laatste twee dagen van India, die hebben jullie nog te goed:

Dinsdag zou Praveen komen, maar hij moest toen met zijn moeder naar het ziekenhuis. Ze heeft diabetes en moet binnenkort worden geopereerd aan haar ogen. Alles is goed met haar. Praveen kwam daarom op woensdag, al om 6.30 uur. We hebben de hele dag samen door de stad gelopen. We hebben Bangalore Paleis bezocht, een erg mooi paleis met een schitterende tuin erom heen. Het is ook de plek waar veel grote concerten worden gehouden. Zo trad zelfs Bryan Adams er ooit op. Vlak daarbij zijn we naar een moderne kunst museum geweest. Dit was ook boven verwachting mooi en interessant. Heel veel prachtige schilderijen van voor mij allemaal onbekende namen. Een beetje in de europese stijl van de grote jongens. Nogmaals, ik wist niet dat je dit ook in Bangalore kon zien. Erg boeiend en ook een erg mooi gebouw, eigenlijk een echt klassiek museum a la bijvoorbeeld Kroller Muller zeg maar.

Verder ben ik met Praveen het gedeelte van Bangalore ingelopen waar ik de vorige keer een aantal dagen ben geweest. Daar overviel mij de chaos en smerigheid opnieuw. Er was een erg mooie en vooral ongelooflijk grote (half overdekte) markt, maar ook veel koeiensront en afval in de straten, soms op 3 meter van een vrouw die 15 opgestapelde meloenen zat te verkopen, voor 10 uur per dag.... Wel grappig dat ik mijn hotel van toen weer heb gevonden. Ook hier is de prijs behoorlijk gestegen. Ik ben heel blij dat juist dit de laatste indruk voor mij was van het prachtige India. Want de dag er voor was heel anders...

Op dinsdag waande ik mij namelijk een dag op Hoog Catherijne. Ik ben naar M G Road gelopen op zoek naar een bioscoop met Engelse films. Op mijn vorige reis heb ik drie Bollywood films bekeken, maar die waren behoorlijk slecht en vooral te lang, dus daar had ik even niet zoveel zin in. En op mijn zoektocht vond ik zo een ultra modern winkelcentrum. Compleet met luxe dure winkels, roltrappen en een bioscoop met inderdaad Engelse films. Ik had even het gevoel gewoon in de Pathe van Scheveningen naar The Descandents te hebben gekeken. Overigens een erg goede film met George Clooney. Ik ben heel blij dat ik dit ook heb gezien, maar jullie zullen begrijpen dat dit niet was waar ik zo ver voor heb gevlogen. Al met al dus een bizarre dag, waarvan ik wel heb kunnen genieten, al was dat dan op een andere manier...

Het was wel weer gek om opnieuw afscheid te moeten nemen van Praveen. Het was weer erg gezellig om mijn laatste dag nu met juist hem te hebben beleefd. We hebben een nieuwe afspraak gemaakt, waarvan ik hoop dat dat gaat lukken: voor uiterlijk 2019 komt hij met zijn zoon en vrouw naar Nederland. Dat zou zo lachen zijn. De kans dat ik opnieuw naar India kom, is niet zo groot. Het was erg mooi, boeiend en interessant, maar ik ben ergens ook wel blij dat ik alle chaos, viezigheid en troep achter me heb kunnen laten om te gaan kijken wat Indonesie me kan brengen...

Tot zover mijn eerste verhaal in Indonesie. Nu rustig hier de omgeving gaan bekijken en de cultuur opsnuiven. Er valt in ieder geval ook hier veel te ruiken. Net zo dus als in India, waar sterke vieze smerige geuren werden afgewisseld door heerlijke kookgeuren van kruiden en andere kokerellen...

Kortom, mijn reis bevalt nog steeds. Bedankt weer en tot snel...

  • 03 Februari 2012 - 08:28

    Pa En Ma:

    Hoi Karel we zijn blij weer wat van je te horen na een voor jou zeer vermoeiende dag en nacht.
    We hopen dat Indonesië je een paar leuke projecten oplevert.
    Hier heerst een klein beetje de elfsteden koorts, het vriest 's nachts tien graden.
    Laat snel weer wat van je horen.

    gr. van ons en de katten.

  • 03 Februari 2012 - 17:29

    Herman:

    Fijn dat je goed aangekomen bent in Indonesië. En wij wensen je daar een fijne tijd.

    Het is hier nu serieus winter. Vanmiddag is er een dik pak sneeuw gevallen en het vriest dat het kraakt.

    Veel plezier nog!
    Thea, Herman en alle meiden

  • 03 Februari 2012 - 17:30

    Tante Joke:

    hier ben ik weer even
    je maakt een prachtige reis ik denk dat ik liever bij jou zou zi9jn op dit moment want hier gaat het vannacht 15 graden vriez\en een klein beetje jaloers ben ik dus wel maar hou je goed he groetjes van ome niek tante jaantje en tante joke

  • 03 Februari 2012 - 17:33

    Tante Corrie:

    hoi karel, blij dat je vlucht naar indonesie ook weer goed is verlopen. het is bijna niet bij te houden wat jij allemaal meemaakt en ziet. prachtig. hier is het helemaal wit, het heeft de hele dag gesneeuwd, natuurlijk weer uitvallende treinen en een chaos op de weg. komende nacht zal het hier streng gaan vriezen, wat dat betreft is bij jou de temperatuur beter, veel succes nog verder en ik wacht je volgende verslag weer graag af.

  • 04 Februari 2012 - 01:56

    Johan:

    Drink vooral geen Arak! Vorig jaar vier toeristen dood en drie voor altijd blind geworden omdat er antivriesmiddel in de arak zat. Die flessen worden nog steeds verkocht!

    Google even DE ULTIEME GIDS VOOR BALI (die ook over andere Indonesische eilanden handelt) als je grappige en ook serieuze tips wil lezen (geheel GRATIS)

    Het gaat over hoe om te gaan met Indonesiërs, de beleefdheidsregels, de mentaliteit, de politie, enz..

  • 11 Februari 2012 - 12:36

    Rick:

    Hoi Karel,
    ik heb alle verslagen gelezen. mooi dat je er bent.

    enne!? nee elfstedentocht gaat niet door want morgen zal 't weer gaan dooien.

    tot aan je volgende reisverslag.
    heb veel plezier de komende anderhalve maand van je reis

    groeten van Rick Vogels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 49909

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: