Sight seeing - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Sight seeing - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Sight seeing

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

05 Februari 2012 | Indonesië, Bandung

Net aangekomen in Bandung, na een mooie treinrit van 3 uur. Vooral de klassieke rijstvelden waren erg mooi. In de practige hoge bergen. Om dit verhaal te schrijven moet ik op de grond zitten. Het internetcafe heeft dus geen stoelen. Voor bijna iedereen is dat geen enkel probleem, ze zitten hier wel vaker op de grond, maar voor mij met mijn vergroeide rug is het niet zo comfortabel. Maar goed, ik heb weer verbinding met het thuisfront.

Eergisteren na het laatste verhaal stapte ik naar buiten zo de regen in. Nooit gedacht dat ik dat nou nog eens echt heerlijk zou vinden. Maar na 4 uur regen was de lol er wel vanaf. Het is hier daarbij belachelijk warm en heel vochtig, zodat ik zweet als een gek. Nog maar een extra keer douchen dan.

Ik heb een rondje gelopen en nieuwe batterijen gekocht. Ook ben ik voor 1,25 euro opgelicht, toen ik op de straat in een eenvoudig kraampje een nieuw horloge kocht. Toen deze na 10 minuten al stopte met tikken, ben ik natuurlijk meteen terug gegaan, maar de verkoper was spoorloos... Dat riekte toch een beetje. Goed dus maar weer een nieuwe gekocht (ietsje duurder ook nog...), die het wel goed doet en waar ik dus erg blij mee ben. Op de terugweg in een pittoresk marktje ook nog een paraplu gekocht, die ik gelukkig na deze wandeling niet meer nodig heb gehad.

Gisteren ben ik wezen sight seeing. Met mijn reisgids in de aanslag heb ik al snel het Nationaal Monument kunnen vinden. Een 137 meter hoge naald met een gouden vlam bovenop, die midden op een enorm plein (10 keer het Malieveld) staat, erg indrukwekkend. Ook het vrijheidspaleis was erg mooi, een beetje zoals het Witte Huis in Washington. Een kort bezoek aan het Nationaal Museum (een beetje saai), een Katholieke kerk en daarna naar de Istiqlalmoskee. Die was echt schitterend. Een van de grootste moskeeen ter wereld, waar 20.000 mensen tegelijk kunnen bidden. Om erin te mogen moet je een gewaad aan en natuurlijk je schoenen uit trekken. Het is een enorm gebouw met een geweldige koepel van goud er bovenop. Het staat ook allemaal op de foto natuurlijk.

Hierna heb ik de trein genomen naar het oude gedeelte van Jakarta, Batavaia Stad (met een erg mooi klein pleintje ook en heel veel kleine huisjes opelkaar gebouwd met smalle straatjes er tussen door en een mooie haven), waar natuurlijk veel historie ligt met Nederland. Ik heb hier zowiezo al vrij veel Nederlanderse invloeden gezien. En ook al meerdere Nederlanders ontmoet. Ook een grappig Indonesisch mannetje die een paar woorden Nederlands spreekt. En net op weg naar hier al weer zo een. Dat vinden ze erg leuk, Nederlanders aanspreken in onze taal. En trots wees dit eerste mannetje me een zin aan in zijn Indonesisch-Nederlands woordenboek, die met een pen door een collega backpacker was bij geschreven: neuken in de keuken...

Kortom, een erg interessante stad, Jakarta, en net als de meeste steden in India, weer zo druk en chaotisch. Ongelooflijk hoeveel auto's en motoren er rijden. De straat oversteken met soms 10 rijen auto's is ook hier soms bijna onmogelijk. Zelfs vanochtend om half 7 toen mijn reis naar Bandung begon, was het al weer zo druk. Maar ik moet zeggen, het lukt me al aardig om over te steken. De truck is, samen met een autochtoon mee te lopen.

Hier in Bandung het duurste hotel tot nu toe moeten boeken, 8,50 euro (wel erg mooi en schoon). Ik heb zowiezo mijn budget al moeten aanpassen, want ik zei eerder dat Indonesie net zo duur is als India, maar het is toch ietsje duurder. Ik wil nu proberen per dag in ieder geval binnen de 20 euro te blijven, dat zou moeten lukken. We zullen zien.

Nou, nog maar eens rond kijken hier, het is nog vroeg, 1 uur 's middags.

Ik begrijp dat in Nederland de winter nu echt begonnen is, en dat zelfs de Elfstedenkoorts al weer een beetje heerst. Dat zou geweldig zijn natuurlijk, om dat nog eens mee te maken. Hopen dat ze het dan ook op internet uitzenden...

Veel sneeuwpret dan maar, ik zweet hier lekker verder. Dat klinkt misschien beter, maar ik zou er wat voor geven om even met beide voeten in de sneeuw te mogen staan.

Groeten.

  • 05 Februari 2012 - 10:09

    Ruud En Joke:

    Hoi Karel hoe fantastisch heb je het daar wij genieten mee,wat een ervaringen doe jij daar op dat ze daar zo anders leven.
    je ziet ook zoveel mooie dingen,

    tot later weer doeiiii Ruud en Joke

  • 05 Februari 2012 - 10:41

    Ria:

    Hoi Karel,

    Wat leuk om je verhalen uit dat verre warme Indonesië te lezen, wat is dat genieten, hier is de winter is echt ouderwets, de sloten zijn dichtgevroren zodat er al geschaatst kan worden, en de kleintjes kunnen genieten van de sneeuw.
    Groetjes, Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 49907

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: