Dierentuin - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Dierentuin - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Dierentuin

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

07 Februari 2012 | Indonesië, Yogyakarta

Twee dagen verder en dus weer een nieuwe update:

Eergisteren een van de letterlijke en figuurlijke hoogtepunten meegemaakt, toen ik de hoge minaret van de grote moskee in Bandung op ben gegaan met een klein liftje. Bovenop, ik denk ongeveer 100 meter hoog, kon ik de hele stad zien liggen, toch al gauw met zo'n 3 miljoen inwoners. Maar het mooiste was dat je rondom de hele stad aan alle kanten de 15 enorme vulkanen zag liggen (overigens zo ver ik weet niet actieve vulkanen). Deze stad ligt in een soort dal. Erg indrukwekkend om te zien. De moskee zelf was ook erg mooi, niet zo groot als die in Jakarta, maar ook in deze kunnen toch wel 8000 mensen tegelijk richting Allah.

Andere interessante plekjes, het pleintje voor de moskee, pittorsek met heel veel kraampjes (eentje met heerlijke nasi goreng), de enorme campus van de universiteit en andere verschillende opleidingen (waar ik helaas de kunstgalerij van de kunstacademie niet kon vinden) en de dierentuin. Op zich niet een heel spectaculaire zoo, maar af en toe toch wel leuk om wat grappige apen, slome krokodillen, nieuwsgierige vogels, sterke olifanten en gemene slangen te zien. Het was behoorlijk groot en natuurlijk niet zo mooi onderhouden als de grote dierentuinen van ons land, maar toch de moeite waard.

Verder was er in Bandung niet zo heel veel te beleven. Ik ben nu na 8 uur treinen door schitterende landschappen waar Peter Jackson een puntje aan kan zuigen, aangekomen in Yogyakarta. Een mooi stadje in midden Java. Grappig dat er onderweg aan het begin eerst een mannetje elke 5 minuten kwam vragen of je wat wilde eten, en dan na 5 minuten weer... Alsof ik ineens toch honger gekregen had. En dat bij de grote stophaltes een lading aan andere verkopers hun waren probeerden te slijten. Ik had het idee in een sketch van Monty Phyton te zitten toen na de koffie, de chips, de frisdranken, nog wat frisdranken er een man met een volstrekt belachelijk popje op een draaiend stokje langs kwam. (?) Ik heb nog even goed gekeken, maar het was John Cleese toch niet...

Morgen komt er een nieuw hoogtepunt als ik ga proberen de Borobudur tempel te vinden hier vlakbij. Dat moet echt heel mooi zijn. Er zijn veel georganiseerde reizen hier naar toe, maar jullie weten dat ik het zo goedkoop mogelijk wil houden en dus met een normale bus wil gaan. Later meer.

Hotel gevonden hier, voor iets meer dan 7 euro... Nu eten, daar heb ik wel zin in na al dat geboemel. Wel relaxet rijden in zo'n trein. Ik had op zich een gewoon stoptreinbankje, maar gelukkig niemand naast me en dus iets meer ruimte.

Opvallend dat ze echt heel erg slecht Engels praten in Indonesie. Zelfs woorden als zoo en train station kennen ze meestal niet. Dat was in India dus wel beter. Het is soms best moeilijk om de weg te vinden.

Tot zo ver...

  • 07 Februari 2012 - 11:04

    Jolanda Van Wees:

    Hoi Karel,

    Het is elke keer weer leuk om je reisverslag te lezen. Deze dagen heb je nu fijn tijd om het een en het ander te bezichtigen.

    Veel succes volgende week met je nieuwe project. Hopelijk beleef je er net zoveel plezier aan als in India.

    Hier is het best wel koud.
    Ilse en Thom kunnen volop schaatsen. Dus dat is genieten. Je katten zijn al helemaal ingeburgerd in Rijswijk hoor! Leuk om te zien.

    De groeten uit een wit en koud Rijswijk.

    Jan, Jolanda, Ilse en Thom

  • 07 Februari 2012 - 12:49

    Maciek:

    Hoi Karel.

    Nog bedankt voor je mooie kaart vanuit India. Die is waarschijlijk al een tijdje geleden verstuurt. Hier heeft iedereen de 11 steden koorts. Die moet uiterlijk zondag gereden worden want dan gaat het (volgens de weer modellen) weer dooien. Maar de friezen doen er alles aan om de route sneeuw vrij te maken. Het vriest hier al een paar nachten 20 graden. Ik kan me niet meer herinneren dat het ooit zo koud was. We hebben dan nu ook officieel te maken met een koudegolf.
    Welke film heeft Peter Jackson gemaakt over 8 uur treinen door schitterende landschappen?. Maar ik ben het helemaal met je eens dat fictie een puntje kan zuigen aan realiteit.
    Nog veel plezier bij je volgende project en de groeten van het thuis front.
    Maciek.

  • 08 Februari 2012 - 17:59

    Lies V Neerbos:

    je heb het wel naar je zin zo te lezen nog veel plezier gr lies uit tiel

  • 12 Februari 2012 - 17:54

    Guus En Josje:

    Hey Kareltje, ik wist niet, dat je zó vaak zou schrijven, kan het bijna niet bijhouden, há..há.. Mooie, boeiende verhalen, wat maak jij veel mee zeg.
    Enne..wát gaat de tijd snel, dat je al op de helft van jou reis bent. Kom daarna maar een Hollandse prak eten bij ons. Je zult onwijs veel foto's hebben gemaakt, jou kennende. Lieve groetjes van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Yogyakarta

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 49903

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: