Tempels - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Tempels - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Tempels

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

09 Februari 2012 | Indonesië, Batavia

Het hoogtepunt van mijn reis tot zover is gisteren bereikt. Ik ben inderdaad naar de boeddhistische tempel Borobudur geweest. Dit was echt adembenemend. Zo vreselijk mooi. Het is een grote vierkante tempel van 100 meter per zijde en zo'n 40 meter hoog. Hij is aan alle kanten met ontelbaar veel reliefs versierd met heel veel symboliek en verhalen die met het boeddhisme te maken hebben. Uitgehakken in donker grijze stenen. Ik kon niet stoppen met foto's maken. Met smalle trapjes kun je naar boven klimmen en daar is het uitzicht ook nog eens ongelooflijk. Bovenop staan een soort grote klokken, ook van dezelfde grijze stenen. Gek genoeg kun je niet naar binnen, wat natuurlijk de vraag op roept, wat zou daar te zien zijn? Maar wat een belevenis. Een klein nadeeltje, de intree was belachelijk duur, ruim 10 euro! Tenminste voor buitenlanders, anderen betalen iets van 10 procent.

Na deze tempel ben ik naar nog een andere grote tempel geweest, en deze was zo waar nog mooier! Dit was de Candi Prembanan, ook vlakbij Yogyakarta en nog groter dan de eerste. Ook hier werd ik volledig weg geblazen. Zo mooi. Hier zijn 6 grote torens van weer datzelfde grijze steen te zien. De grootste is 47 meter hoog. En er staan nog een aantal kleine torens omheen. In totaal heb ik van beide tempels 100 foto's gemaakt, wat natuurlijk nergens op slaat. Ook hier was de intree hoog, 9 euro. Daarmee kwam de mooiste dag ook uit op de duurste. In totaal ongeveer 40 euro uitgegeven. Achter de Prambanan staat dan ook nog een derde tempel, de Candi Sewu en ook deze was weer prachtig. In dezelfde stijl, maar nog mysterieuzer en interessanter. Het was alles bijelkaar heel erg indrukwekkend en ik kan alleen maar zeggen, mensen ga hier naar toe!

Op de weg terug dacht ik, ik ga even kijken hoe laat ik morgenvroeg met de trein naar Semarang ga rijden. Er gaan geen treinen, kreeg ik te horen, maar er is een busstation vlakbij waar bussen gaan. Ik kreeg een mooi plattegrondje waarop het 5 centimeter lopen was. Even kijken hoe laat ze gaan werd een wandeling van ruim een uur, zonder succes. Ik kon het niet vinden. Onderweg aan 20 mensen gevraagd, die het niet wisten en geen Engels konden. Ook hier werden woorden als bus, bus stand en bus station niet begrepen. Toen dus doodmoe (ik was al 14 uur aan het lopen in 35 graden...) met een fietsriksja terug, wat op zich wel grappig was.

En deze ochtend op de gok terug naar het treinstation om dan maar met de trein naar Solo Surakarta te gaan. Dit was gauw geregeld (wel vervelende harde bankjes in eigenlijk meer een metro dan een trein), maar wat blijkt, van hieruit gaan er ook geen treinen naar Semarang. Onbegrijpelijk, er ligt rails, maar er rijden geen treinen. Ik ga nu morgen maar met de bus naar Semarang, om dus naar het kantoor van Dejavato te gaan, de organisatie waarvoor ik ga werken, en daar een nacht te slapen tot het project zaterdag gaat beginnen.

In Solo het goedkoopste hotel gevonden in Indonesie tot nu toe, 3,50 euro! En heel dichtbij het busstation waarvan ik morgen vertrek. Zit het toch nog mee, na gisteravond...

Nu net een klein grappig marktje gevonden hier en weer met de reisgids wat interessante dingetjes bekijken. Er zijn twee boeiende paleizen zowiezo...

And I won't cry for yesterday
There's an ordinary world
Somehow I have to find

And as I try to make my way
To the ordinary world
I will learn to survive

(Ordinary world - Duran Duran)

Ik duim met jullie mee voor die Elfstedentocht! Vriest het nu 20 graden daar? Dat heb ik volgens mij nog nooit mee gemaakt. Het zou dan dit weekend moeten gebeuren. Erg spannend.

Groeten!

  • 09 Februari 2012 - 08:25

    Esther:

    Heej Karel.
    Mooi om te lezen dat je reis zo bijzonder is. Je bent letterlijk in een andere wereld gestapt, en het blijft leuk om daar via jou reisverslagen een beetje in mee te mogen wandelen.

    De elfstedentocht koorts was hier al hoog gestegen, maar gisteren is bekend gemaakt dat deze niet door gaat. Hoe dan ook, de media heeft het druk gehad met dit vrolijke volks evenenment. Blijkbaar de gedachte alleen al, maakte dat de kranten en t.vprogramma's ermee gevuld waren.
    Maar... het ijs is op verschillende plaatsen dus nog te dun = dus niet veilig.
    Nou wie weet dat de vorst toch nog een keer aantrekt. (maar voor de komende dagen wordt er dooi verwacht)

    Blijf genieten!
    groetjes (ook van Bonnie)

  • 09 Februari 2012 - 10:01

    Marce:

    Beste Karel,

    Weer een mooi reisverslag en nu over je belevenissen in Indonesië. Het zal een reis zijn met veel variatie en interessante ontmoetingen.

    Over de tempel Borobudur heb ik zelf een apart verhaal. Ik was daar in 1978.
    Met een vriend (John) ging ik al 's morgens vroeg op pad. Ik vond het vreemd dat hij op de heenweg naar de tempel steeds over een Indische jongen uit militaire dienst sprak. De diensttijd lag al vele jaren achter ons en hij had Dennie - zo heette zijn dienstmaatje - al sinds die tijd niet meer gezien. Afijn, wij gaan 's morgens vroeg de Borobudur op en we denken dat we dan daar de enige zijn. We zien echter een Indische familie met......niet te geloven die Dennie. Hij was met zijn vrouw voor het eerst familie in Indonesië gaan bezoeken.
    Hoe is het mogelijk dat John op de heenweg ineens zoveel over hem sprak, zonder natuurlijk van de komende ontmoeting te weten.

    Terug naar Nederland. Hier sneeuw en vorst, maar zonder Elfsteden Tocht. Op kantoor is het koud en Branoul heeft nog geen programmering. Bob heeft het ontzettend druk met de megaproductie Herakles bij De Appel.
    Tenslotte:
    je had Hans gevraagd om mij te bellen over mijn postadres. Bij deze:
    Dedelstraat 9, 2596 RA Den Haag.

    Een mooie tijd daar.

    Groet! Marcel
    PS Je hebt mijn 1e berichtje ontvangen?

  • 09 Februari 2012 - 13:21

    Maciek:

    Mooi zeg die tempels bezoeken. Ik ben benieuwd naar die honderd foto's (is een opleidinkje fotograaf toch nog ergens goed voor).
    Hier is iedereen genezen van de 11 stedenkoorts. De persconverentie van de 11 steden commissie werd tijdens een uitzending van DWDD bekeken met een rijtje schaatsers en dominee Gremdaad (schrijf ik dat goed?). Ik heb nog nooit zo'n beteuterde Erben Wennemars gezien. Maar goed over 15 jaar misschien weer een kans.
    Veel succes.
    Maciek.

  • 10 Februari 2012 - 09:37

    Margo:

    ha die karel,

    Zo...........eindelijk weer een berichtje van mij, want ik heb heel lang geen verhalen meer van je gelezen. Te druk met schaatsen geweest!!!! In ieder geval is het weer geweldig om een beetje op de hoogte te blijven van je reisgebeuren!!! En wat maak je toch weer een hoop a la karels mee!!!! heerlijk!
    En.........op het LJH heb ik gisteren 3 sollicitaties gehad (allemaal vrouwen) en stuk voor stuk positief, dus dat gaat er ook weer aankomen. Ik zal de clienten weer een samenvatting geven van al je berichten. Van de week zei Jinny opeens ik ben zo blij ik ben zo blij dat mijn neus van voren zit en niet van opzij!! Op het steunpunt, en toen moest iedereen meteen aan jou denken!!! Leuk toch?? Nou nog heel veel plezier, enne trouwens.........je mokken worden iedere dag intensief gebruikt op het steunpunt. Superleuk!!

    Heeft het nog zin om geld over te maken? Dat was er ook helemaal bij in geschoten.........

    Groetjes Margo

  • 10 Februari 2012 - 22:59

    Tante Corrie:

    ik heb je reisverslag weer gelezen, wat zul jij straks veel mooie foto´s hebbben van al die indrukwekkende gebouwen. we zullen er vast wel een keer wat van komen te zien. de elfstedentocht is intussen afgeblazen, het ijs is niet dik genoeg en dus te gevaarlijk, wel jammer, maar ze hebben gelijk dat ze geen risico´s nemen,volgens de berichten gaat het hier vanaf zondag dooien en dan wachten we maar op de lente, de groeten maar weer en succes met je nieuwe project.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 49904

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: