Tot slot - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu Tot slot - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Karel Berg - WaarBenJij.nu

Tot slot

Door: Karelvandenberg

Blijf op de hoogte en volg Karel

19 Maart 2012 | Indonesië, Batavia

Mijn allerlaatste dag. Het zit erop. Elf weken geleden begon ik aan dit avontuur met het idee dat alles nog moest gaan gebeuren. Natuurlijk was ik een beetje onzeker of alles goed zou gaan verlopen, of ik wel hotels zou kunnen gaan vinden, hoe de projecten zouden gaan zijn en of het financieel wel goed zou gaan worden. Nu heb ik alle antwoorden op die vragen. Het was een top tijd. Ik heb zoveel moois gezien, zoveel interessante en vooral vriendelijke mensen ontmoet. Er waren heel veel bijzondere momenten en prachtige landschappen en gebouwen die ik heb ontdekt. Alles bij elkaar opgeteld was het echt super. Twee prachtige landen, India en Indonesië (hee nu de e wel met trema, gevonden). Ik kijk terug op een hele mooie reis. Ik zou eerlijk gezegd het liefst altijd zo willen leven, maar dat wordt toch wat duur, vrees ik. Misschien over een paar jaartjes dan nog maar eens. Overigens is het financieel ook prima gegaan. Ik weet niet precies hoeveel ik heb uitgegeven, maar in ieder geval minder dan ik verwachtte.

Gisteren nog vergeten te vertellen dat ik weer eens mijn petje vergeten ben. Deze keer bij Erviyan. Ik kwam erachter op de motor naar het station, toen ik een helm op had. Er was geen tijd meer om terug te gaan en eerst baalde ik er van. Ik heb toch al het moois onder dit petje mogen zien. Maar later vond ik het ook wel weer symbolisch mooi, om juist dit petje aan Erviyan kado te geven. Hij was de laatste Indonesiër die ik heb ontmoet en ik had van hem ook al twee bijzondere oude munten gekregen. Goed dat hij mijn petje koesteren mag...

Net nog een keertje terug gegaan naar die hoge naald hier vlakbij, het nationale monument. Iemand had me verteld dat je 'm ook met een klein liftje beklimmen kon en dat heb ik dus net gedaan. Erg mooi. Honderddertig meter hoog en Jakarta aan alle kanten tot de horizon te zien volgebouwd met huizen. Heel speciaal. Er wonen hier geloof ik 13 miljoen mensen, of zo...

En oh ja, gisteren nog naar de film Man on a ledge geweest. Interessante film, de moeite waard.

Dan nog de beloofde lijstjes: ik wil graag beginnen om India met Indonesië te vergelijken. Ik zal schrijven welke ik het beste / leukste / mooiste vond. Eerst het landschap: Indonesië. Ongelooflijk veel mooie berglandschappen hier, met veel rijstvelden overal. De hotels: India, omdat ze allemaal een tv hebben, een ventilator en een badkamer. En ze zijn ietsje goedkoper, maar ook wel ietsje viezer vaak. Het reizen: India met de bus, ideaal en Indonesië met de trein. Top! De kosten: India is ietsje goedkoper, maar Indonesië is mij alles mee gevallen. De mensen: eigenlijk zijn ze in beide landen echt super aardig. In India was dus het contact wat makkelijker in het Engels. Het eten: ook in beide landen heel bijzonder. Zie mijn eten top 5. En tot slot de cultuur: op zich zijn hier ook beide landen erg interessant, maar misschien moet ik toch zeggen dat India ietsje meer te bieden heeft... Oei, gevaarlijke uitspraak, want Indonesië is ook erg boeiend... Het was vooral veel religie in beide landen.

Mijn top 5 van mooiste steden is eerlijk gezegd niet veranderd, zag ik. Betekent dat ik in mijn tweede helft niet echt hele bijzondere plaatsen heb gezien. Misschien Semarang en Tegal...

Dan de top 5 van leukste mensen:
5. Iedereen van project 2, vooral Ratri, Intan en Erviyan. Hele leuke mensen.
4. Iedereen van project 1, vooral Erin (die vandaag jarig is), Mylene, Thomas, Ariane, Dinesh en Prinson.
3. Atila, super aardige Turkse Belg.
2. Pablo, met wie ik de Bromo beklommen heb. Hele aardige man!
1. En natuurlijk nog steeds op 1: Praveen en zijn familie. En vriend Joy.

Dan een top 5 van eten:
5. De omelet die Marie en Linda in het laatste project hebben gemaakt voor de groep. Ongelooflijk lekker.
4. De vele nasi goreng die ik heb gegeten in Indonesië. Niet heel speciaal, maar wel super lekker. In India was dat dan de fried rice.
3. Kodok, de gefrituurde kikker. Ook al wist ik niet wat ik at toen ik het door slikte...
2. Butter naan, een pannekoekje met boter erop (net zo lekker misschien als de chapatti).
1. Gobi, de gefrituurde bloemkool met rode saus. Geweldig.

Ja het eten was heel bijzonder in beide landen. In Indonesië hebben ze ook vooral veel heerlijke snacks, voornamelijk gefrituurd. Misschien dus alleen een klein kantekeningetje: het was iets te vaak rijst. Maar gelukkig was er op mijn reis ook veel ruimte voor Westers eten, en lekkere toast in de ochtend. Alles bij elkaar heerlijk gegeten, en door het gezonde er van, zelfs 4 kilo afgevallen!

Dan nog tot slot de top 5 van hoogtepunten:
5. Het bezoek aan Praveen en zijn familie. Hele bijzondere mensen.
4. Project 1, een grote roes van een goed gevoel.
3. De hotspring van Guci. Heerlijk rustgevend warm water, met een prachtige omgeving.
2. De Prembanan en de Borobudur. Schitterend.
1. De Bromo natuurlijk. Het mooiste landschap wat ik ooit heb gezien.

Tot zover. Ik wil graag als ik in Nederland ben een mooi boek in elkaar plakken met alle interessante foto's. Ik heb er ongeveer 2100 gemaakt... Ik wil proberen om jullie deze dan te komen laten zien natuurlijk. We gaan afspreken! En ik wil als ik weer thuis ben dan op mijn blog hier ook al vast wat foto's zetten (ik wil het liever even rustig thuis uitzoeken...). Dus voor iedereen, kijk volgende week even op mijn blog voor plaatjes bij de lange verhalen!

Iedereen heel erg bedankt voor het lezen van mijn verhalen. Echt te gek dat ik zoveel volgers heb mogen hebben en ook bedankt voor al jullie leuke reacties. Het was steeds een feestje om mijn hotmail te openen, als dit lukte natuurlijk... Het was zo heerlijk ook om alles op te schrijven, en nu een prachtig overzicht te hebben van al mijn belevingen.

Met een brok in mijn keel neem ik afscheid. Ik ga het zo missen, deze vrijheid en relaxte manier van leven. Het is zo anders dan mijn leven in Scheveningen...

Bedankt allemaal en tot heel snel. Heel veel groeten!

Karel

PS. En plotseling barst hier een gigantische regenbui uit. Het komt echt met bakken naar beneden nu...





  • 19 Maart 2012 - 08:16

    Tineke En Kees Plug:

    Karel, wat hebben wij genoten van je leuke,mooie humoristische en komische verhalen.
    Wij wensen jou een hele goede terugreis, hier wacht het voorjaar op jou.
    Zodra je in de gelegenheid ben, ben je welkom in Brielle.

    een groet van ons beiden,

    Kees en Tineke.

  • 19 Maart 2012 - 08:17

    Dé:

    Selamat jalan!
    Nederland en Den Haag verheugen zich op the return of traveling man Karel:
    Travelin' man, love when I can
    Turn in my hand 'cause I'm goin' on
    Oh, travelin' man, love when I can
    But sooner or later I'm goin' on, yea
    Travelin man ...
    Van wie, welk jaartal? ;-)
    Tot snel!

  • 19 Maart 2012 - 08:19

    PS:

    Sometimes at night, I see their faces
    I feel the traces they've left on my soul
    But those are the memories that make me a wealthy soul
    I tell you those are the memories that make me a wealthy soul
    Travelin' man, yea...

  • 19 Maart 2012 - 08:30

    Pa En Ma:

    Hoi Karel'
    Goed gedaan alles bij elkaar.
    Je kunt terugkijken op een prachtige reis waarin je veel gezien en meegemaakt hebt.
    We wensen je een goede reis terug naar Nederland .
    Tot morgen op Schiphol.

    groeten uit Rijswijk.

  • 19 Maart 2012 - 08:45

    Schoe:

    Lieve Karel, aan het einde dan toch nog een reactie van mij.
    Wat heb ik genoten van al je verhalen, ik heb ze allemaal gelezen. Het was alsof ik je hoorde praten, geweldig.
    Ik zou het geweldig vinden als je ooit een keer langs zou komen met je fotoos!
    Misschien samen met Dee.
    Heel veel dank voor de mogelijkheid om me te laten meegenieten en hopelijk tot horens.
    Luf Schoe.

  • 19 Maart 2012 - 08:47

    Gon Zeiler:

    Karel,

    petje af! je krijgt van mij een nieuwe. je verslagen heb ik allemaal gelezen en ook aan oud-Indischgasten laten lezen. tot ziens bij de poffertjeskraam. G.

  • 19 Maart 2012 - 13:36

    Joke En Ruud:

    Jeetje Karel wat is dat hard gegaan,en wat een fijne en mooie verhalen heb je geschreven web hebben er van genoten.

    Wij wensen je een fijne vlucht naar Nederland
    En als het even kan neem wat warmte mee en heel veel ZON

    Zie je weer in Nederland xxxxxxx

  • 19 Maart 2012 - 18:02

    Josje:

    Jeetje Karel, wat is die tijd snel gegaan zeg. Goede reis terug en tot ziens. x

  • 20 Maart 2012 - 07:31

    Jose:

    Hele goeie terugreis en ik ga je reisverslagen missen,... maar ben wel benieuwd naar de foto's :)
    Groeten jose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

In Zuid Afrika

Zes weken werken in een apenopvang en daarna drie weken reizen door het land...

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Dansen met Priscilla

23 Februari 2019

PS logees

23 Februari 2019

Loge's

20 Februari 2019

Aan het werk

18 Februari 2019

Aangekomen
Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 49903

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: