HESC - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Karel Berg - WaarBenJij.nu HESC - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Karel Berg - WaarBenJij.nu

HESC

Blijf op de hoogte en volg Karel

23 Maart 2019 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Net terug van al weer een tour, deze keer naar een dierentuin, Hoedspruit Endangered Species Centre. Eerlijk gezegd een beetje suf. We hebben opnieuw met een open vrachtwagen door de natuur gereden. Ongeveer dus zoals in het Krugerpark, maar deze keer was het veel kleiner. Het waren gewoon grote enclousures. Onderweg zagen we leeuwen, cheeta's, luipaarden en zelfs neushoorns van heel dichtbij. Dat was verder wel mooi, maar veel meer was er niet te beleven. Wel weer lekker gegeten, tosti ham, tomaat met patatjes, en een milkshake. Het was anderhalf uur rijden er naartoe, en de rit daar zo'n twee uur. Al met al wel weer een lekker dagje even weg van Riverside. Met een leuke groep, onder andere Nico, Esther en Iara.

Beetje een kater blijkt wel dat we bovenop de 35 euro die we al betaald hadden nu net horen dat we ook nog de entree los moeten betalen, nog eens 13 euro. Dat riekt toch wel een beetje, als ik eerlijk ben. En dat heb ik dus net gelijk ook tegen Jess gezegd, die daar denk ik verder ook niets aan kan doen. Ik denk dat dat van Bob komt, een zakenman zoals ik het bekijk. En dan wil hij eigenlijk ook nog dat wij een tip geven aan Trymore, de chauffeur, omdat die voor deze rit niet betaald krijgt. Ik ben natuurlijk gekke Henkie niet. Zo hoeft hij dus Trymore niet te betalen, die op zijn beurt een klus als dit niet durft te weigeren...

Wat ik jullie nog niet verteld had was de elektriciteit hier. Die valt soms drie, vier keer per dag uit. Dan is er soms urenlang geen stroom. Om dat een beetje op te vangen heeft Bob twee generatoren, die hij dan dus kan aanzetten. Maar het gebeurt heel vaak dat ik 's nachts mijn ventilator niet kan aanzetten en het dus behoorlijk warm kan zijn om te slapen. De generatoren zijn niet voor de dorms, waar wij slapen, zo'n 300 meter lopen van het terrein. Verder moet ik zeggen dat ik wel heerlijk slapen kan hier. Maar de meeste van jullie weten wel dat dat voor mij eigenlijk nooit een probleem is.

Gisteren hebben we weer net als op elke maandag, woensdag en vrijdag alle Vervets en de baby Baboons gewogen. Deze keer mocht ik het meetapparaat vasthouden. Kleine Charlie was helaas deze keer niet nog zwaarder geworden. Eens bekijken of dat maandag misschien wel nog gaat lukken. Waarschijnlijk zal ik hem morgen nog een dagje bij me dragen, voordat een ander dat van me gaat overnemen. Fletcher is vandaag weer terug naar de groep gegaan. Zijn hoofdwond is nagenoeg genezen. Hij was hierdoor gelijk al weer veel blijer. Mooi om te zien.

Gisteravond ook weer lekker gegeten bij Crawdaddy's, ons wekelijkse restaurant uitstapje. Het was weer gezellig, wel met een iets kleiner groepje dan de vorige keer. De rest heeft hier pizza's gegeten. Ik heb een lekkere schnitzel kip op, met een wafel met ijs toe. En een paar biertjes. Al weer een geslaagde avond. Marc kreeg van mij een biertje omdat hij me gered heeft. Ik had de Hide op slot gedaan, met de sleutel binnen. Marc moest toen door het WC raampje klimmen, omdat dat mij niet lukte. Ach, dat is overigens al vaker gebeurd. Van de week ook bij Nico...

Voor Leonie was het een mindere dag, omdat ze behoorlijk ziek was. Ze had eerst haar hoofd hard gestoten in een apenkooi, en daarna daarbovenop ook nog een flinke koorts opgelopen, met een temperatuur van 39,6. Ze kon zelfs even helemaal niet lopen laat op de avond. Maar vandaag ging het al weer wat beter, en is ze naar de dokter geweest. Straks even vragen wat daar uit is gekomen.

Bob heeft hier net het vuur weer aangestoken. Zaterdagavond is de braai avond. Barbecue dus. Verder gaan er plotseling heel veel mensen weg. Gisteren Dan en Charlotte. Morgen Esther en maandag Iara, en dan vergeet ik er nog twee, Linde geloof ik. Zojuist komt net Silke binnen lopen. Een komen en gaan dus, maar de groep wordt wel steeds kleiner. Morgen wordt het ook ietsje harder werken omdat dan een groep weer de Panoramatour gaat doen.

Het verschrikkelijke nieuws vanuit Utrecht is inmiddels ook hier binnen gekomen. Jullie zullen begrijpen dat ik het wereldnieuws niet zo volg, maar iemand wees mij wel op die aanslag. Ik kan me zo voorstellen dat dat iedereen wel bezig houdt in klein Nederland. Erg triest allemaal. Het leven zou zo mooi moeten zijn zoals het hier is op een plaats als Riverside. In mijn ogen heel vredig en gewoon heel gezellig.

  • 24 Maart 2019 - 13:22

    Pa En Ma:

    Hoi Karel,
    Kun je deze reactie lezen dan weten we of het werkt.
    Groetjes uit Rijswijk

  • 29 Maart 2019 - 11:01

    Nick:

    Niet aan te denken geen stroom.
    Ja Utrecht was even schrikken. Maar het ging al snel weer over die verkiezingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Tzaneen

Karel

Actief sinds 06 Dec. 2011
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 49918

Voorgaande reizen:

10 Januari 2023 - 20 Maart 2023

Karel beneden onder in Australië

17 Februari 2019 - 21 April 2019

Karel in Zuid Afrika

17 Februari 2019 - 20 April 2019

In Zuid Afrika

Landen bezocht: